דילוג לתוכן הראשי

תזונה לטיפול באסטמה, דיאטה טיפולית לקצרת קוצר נשימה

תזונה לטיפול באסטמה, דיאטה טיפולית לקצרת וקוצר נשימה - להלן ראיון עם ד"ר קובי עזרא. http://diet2all.net

התסמינים השכיחים של אסתמה כוללים קשיי נשימה, שיעול, צפצופים, ושימוש בשרירי עזר כדי להקל על הנשימה, קצב לב מהיר (לרוב עד 120 פעימות לדקה), נחיריים מתרחבים וסימפטומים של מצוקה נשימתית.






התקפות חמורות כוללות תחושה של לחץ בחזה עם ייצור של ריר סמיך ועיקש.

גורמים התרומים לאסתמה הם נטייה גנטית, דלקות ויראליות בדרכי הנשימה, סטרס רגשי, שאיפה של אוויר קר, אדים של צבע טרי, עשן סיגריות, כימיקלים שונים.



החשיפה לאלרגנים ספציפים כגון: מזונות, נוזלים, ובדים, וגורמים ספציפיים, כגון: שינויים בטמפרטורה יכולים לגרום לסימפטומים.



היסטוריה משפחתית של אסטמה או אלרגיות אחרות, כגון: אקזמה, מופיעה כמחצית מכלל חולי האסטמה.

אסטמה מחולק לשתי קטגוריות אסטמה חיצונית או אלרגית כשהאדם בא במגע עם האלרגנים, קשקשים של בעלי חיים, מזונות, תרופות, וקרדית אבק הבית.



תסמינים אלה בתיווך IgE - אימונוגלובולינים מסוג E שהוא נוגדן המיוצר ע"י תאים המצפים את דרכי הנשימה ודרכי העיכול.



בחולי אסטמה, כאשר אלרגן נכנס דרך הנשימה, תגובת נוגדן אלרגן-IgE מתרחשת. דבר זה מוביל לתגובה האלרגית. כתוצאה מכך, תאי הפיטום יפרישו תרכובות דלקתיות.



סטטוס אסטמה או סטטוס אסטמטיקוס מתארת ​​התקף אסטמה ממושך המסוכן חיים.



מבחינה ביולוגית אסטמה:

לרוב מייצרת שלושה שינויים פיזיים:

1.עוויתות בסימפונות העלול להתפתח עד לנקודה שבה חסימה ניכרת בדרכי הנשימה.

2.קירות סימפונות מגורים עשויים להיות מודלקים ולהתנפח, וכך לגרום לצימצום מוגבר יותר של דרכי הנשימה.

3.בלוטות הריר של המטופל מייצרות ומפרישות ריר סמיך.



שינויים פיזיים אלו יכולים להוביל לחסימת הריאות ולרוב השאיפה היא קלה יותר מאשר הנשיפה.

אסטמה כנראה נוצרת עקב חוסר איזון בפונקציות היחסים של מערכת העצבים הסימפתטית הפאראסימפתטית ככל שהם מתייחסים אל הריאות.



מערכת העצבים הסימפתטית מגורה ע"י שתי הפרשות חשובות בבלוטת יותרת הכליה, אפינפרין ונוראפינפרין.

מערכת הכליה לעתים קרובות חסרה בחולי אסתמה. בדרך כלל, הורמונים אלה גורמים לרגיע בתגובת תאי הדלקת ולהרפות את שרירים החלקים העותפים את הסימפונות. במקרה הנ"ל, מערכת העצבים הפאראסימפתטית, דרך העצב הווגוס, יש פעולה הפוכה.



מערכת העצבים הפאראסימפתטית, לעתים קרובות פגועה בחולי אסטמה, ומגרה התכווצות הסימפונות ויצירת תגובה דלקתית, בכך מחמירה את המצב הנ"ל.



המלצות טיפוליות לאסתמה מזונות מסוימים יכולים לעורר התקף אסתמה, במיוחד בקרב ילדים. חלב פרה, שמרים, גבינה, דגים, אגוזים, שוקולד, חיטה, ביצים, רכיכות, עגבניות, ומזונות אחרים ממשפחת הסולנים (למשל, חצילים, עגבניות ותפוחי אדמה) הם עבריינים פוטנציאליים.



מזונות עשירים בסליצילטים יכולים להחמיר את המצב בכ-10 עד 20% מחולי האסטמה. אספירין, צבעי מאכל, ומונוסודיום גלוטמט-יכולים גם ליצור אפיזודה. המנעו ממזונות מעובדים ומלוחים ככל האפשר.



זרעי פשתן, שמני פשתה, וסלמון, עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3. אלה יכולים להיות חיוניים כטיפול מונע לטווח ארוך שימושיים להרפיית שרירי הסימפונות.



לבשר אדום עשויה להיות השפעה הפוכה (כנראה עקב חומצה ארכידונית שפעילותה פרו-דלקתית), המגרה התכווצות. לכן רצוי לאכול לא יותר מפעם או פעמיים בשבוע.



עבור ילדים ומבוגרים המטופלים באמצעות סטרואידים, ישנם שיקולים תזונתיים מיוחדים. בפרט, חולים אלה יצטרכו לאזן את רמת הסוכר בדמם, לשמור על רמות אשלגן ברמה אופטימלית, להפחית את צריכת המלח שלהם.



לאכול ארוחות קטנות ולעיתים תכופות וחטיפי חלבון (כגון: שעועית, עוף, והודו) הנ"ל עשויים להיות מועילים. רוב הפירות, ירקות, ודגנים מלאים הם מזונות עתירי אשלגן, במיוחד אבוקדו, גזר ובננות. עשירים במינרלים ועשויים להיות נחוצים, היות והסטרואידים גורמים לריקון הגוף במאגרי הסידן, מגנזיום, ואבץ.



רוב חולי האסטמה אינם מודעים למחקרים הרבים שפורסמו אשר מצביעים כי תוספי ויטמינים עשויה לגרום לירידה בהיארעות והחומרה של התקפי אסתמה.



מחקרים אלה מראים כי צריכת מגנזיום ברמה הגבוהה יותר קשורה לשיפור בתפקוד הריאות, פחות צפצופים, ופחות התקפי אסטמה.



לכן לדעתי לפחות כדי לחולי אסטמה לשקול נטילת תוספת של מגנזיום. ויסטמין C הוא גורם מרכזי בהתקפי אסתמה, הויטמין מעורב בהרס הטבעי של רמות היסטמין עודף.



חולי אסטמה לרוב אך לא תמיד מומלץ לצרוך אנ-אציטיל-ציסטאין, יחד עם ויטמין C, כדי לפרק את הריר שעלול להחמיר התקף אסטמה.



ויטמין C המצוי בפירות וירקות לעיתים גם לפני השינה, נראה כעשוי להפחית או למנוע התקפי אסטמה המתרחשים בסביבות השעה 4 לפנות-בוקר.



לפני פעילות גופנית נמרצת, ויטמיני B6 ו- B12, וביופלבונואידים עשויים בנוסף להועיל.



נמצא שאנשים המשתמשים באופן קבוע בתרופות המכילות תאופילין עשויים להיות בסיכון גבוה לפתח מחסור של ויטמין B6. ופעילות גופנית נמרצת, ויטמיני B6 ו- B12, וביופלבונואידים עשויים בנוסף להועיל.



חומצה פולית המצוייה בעלים ירוקים עובד עם חומצת האמינו טירוזין להפחתת את התכווצות הסימפונות באמצעות הפעלת הנוראפינפרין והאפינפרין. טירוזין מעודד את ייצורים ובכך עוזר למנוע את התכווצות הסימפונות.



מתח הוא אחד מעובדת החיים, ולא מעשי לנסות לחסל את כל תופעות הלחץ, אך בעבור חולי אסתמה, המפתח לשיקום נשימה חופשית הוא בצימצום המתחים. הדרך להימנעות מגירויים בעיתיים באמצעות תרגילים להפחתת הלחץ...



מתח הוא אחד מעובדת החיים, ולא מעשי לנסות לחסל מומלץ לשתות הרבה מים באיכות גבוהה, מים נקיים ממתכות כבדות ועשירים במינרלים, מי השלגים עשירים במינרלים.את כל תופעות הלחץ, אך בעבור חולי אסתמה, המפתח לשיקום נשימה חופשית הוא בצימצום המתחים. הדרך להימנעות מגירויים בעיתיים באמצעות תרגילים להפחתת הלחץ...



הימנע תוספי מזון, צביעים וחומרים משמרים (אספרטיים, צבעים, מונוסודיום גלוטמט).



הימנעו מזונות ארוזים מראש ונארזו, במידת האפשר.



יש להפחית את צריכת מלח עודפת. הימנעו מצריכת אלכוהול, משקאות קלים.



עוד על אסטמה טיפול טבעי, אסטמה טיפול מונע, אסטמה סימפטומים, אסטמה תזונה, וכו'...

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אסטמה ומחלות לב וכלי דם טרשתיות חולקות פתופיזיולוגיה דלקתית בסיסית

אסטמה ומחלות לב וכלי דם טרשתיות חולקות פתופיזיולוגיה דלקתית בסיסית. שיערנו כי אסתמה מתמשכת קשורה לעומס רובד הצוואר, מנבא חזק לאירועי מחלות לב וכלי דם טרשתיות. ה-MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) רשם מבוגרים נקיים מ מחלות לב וכלי דם טרשתיות ידועות בקו הבסיס. תת-סוג של אסתמה נקבע בבדיקה 1.  אסטמה מתמשכת הוגדרה כאסטמה הדורשת שימוש בתרופות בקרה, ואסטמה לסירוגין הוגדרה כאסטמה ללא תרופות בקרה.  אולטרסאונד ב-mode carotid בוצע כדי לזהות פלאק של carotid (ניקוד פלאק כולל [TPS], טווח 0-12). מודלים של רגרסיה רב-משתנים עם שונות חזקות העריכו את הקשר של תת-סוג אסטמה ועומס רובד הצוואר.  5029 המשתתפים היו בגיל ממוצע (SD) של 61.6 (10.0) שנים (53% היו נשים, 26% היו אנשים שחורים, 23% היו אנשים היספנים ו-12% היו אנשים סינים). רובד קרוטיד היה קיים ב-50.5% מהמשתתפים ללא אסטמה (TPS, 1.29 [1.80]), 49.5% מהמשתתפים עם אסטמה לסירוגין (TPS, 1.25 [1.76]), ו-67% מהמשתתפים עם אסטמה מתמשכת (TPS, 2.08 [2.35) ]) (P≤0.003). למשתתפים עם אסתמה מתמשכת היה אינטרלוקין-6 גבוה יותר (1.89 [1.61] pg/mL) בהשוואה למשתת

אסטמה קורטיקוסטרואידים מעכבים פעילויות נוגדות IgE

קורטיקוסטרואידים מעכבים פעילויות נוגדות IgE של מתווכים מיוחדים לפתרון בעיות בתאי B מחולי אסטמה.  אסטמה היא מחלה דלקתית כרונית, הכוללת דלקת ריאות כרונית והיצרות דרכי הנשימה הקטנות באמצעות שילוב של ייצור יתר של ריר והתכווצות שרירים חלקים. זה מאופיין בקוצר נשימה חוזר, צפצופים, שיעול, בצקת ומתח בחזה ובדרך כלל קשור לחסימת זרימת אוויר הפיכה והיענות יתר לדרכי הנשימה. יתר על כן, התקפי אסתמה קשים עלולים להוביל למקרי חירום מסכני חיים.  פיתרון מתווכים מקדים (Specialized proresolving mediators או בקיצור: SPM) מקדמים את הרזולוציה של דלקת ומפעילים השפעה מיטיבה במודלים של בעלי חיים במחלות דלקתיות כרוניות, לרבות מחלת אסטמה .  בעבר, הראינו כי SPM מסוימים מפחיתים את ייצור ה- IgE בתאי B מאנשים בריאים, אשר להם תפקיד קריטי במצבי אסטמה אלרגית .  חקרנו את ההשפעות של SPM על ייצור IgE של תאי B ב חולי אסטמה . תאים חד-גרעיניים בדם של חולי אסתמה טופלו ב- 17-HDHA או RvD1, ונמדדו רמות IgE. RvD1 ו- 17-HDHA הרטיבו את ייצור ה- IgE בתאי B ממרבית חולי האסטמה, ואילו תאי B מקבוצת חולים הנוטלים סטרואידים דרך הפה היו עקשני

התרופה קורטיזון השפעות פזיולוגיות ופרמקולוגיות

התרופה קורטיזון (Cortisone) השפעות פזיולוגיות ופרמקולוגיות. http://asthma-dyspnea.blogspot.co.il/ קורטיזון (dehydrocorticosterone) הינו הורמון סטרואידי 21-פחמן. זהו אחד ההורמונים העיקריים שמופרשים על ידי בלוטת יותרת הכליה בתגובה למצבי לחץ. במבנה הכימי, הוא קורטיקוסטרואיד קשור קשר הדוק קורטיזול. הוא משמש לטיפול במגוון רחב של מחלות וניתן בהזרקה לווריד, בדרך הפה, intraarticularly (לתוך משותף), או transcutaneously. קורטיזון מדכא את פעילות המערכת החיסונית, ובכך מקטין את מצבי דלקת ונפיחות באתר הפציעה. סיכונים קיימים, בפרט בשימוש לטווח הארוך של קורטיזון. הסטרואיד קורטיזון ואדרנלין הם ההורמונים העיקריים שמופרשים ע"י הגוף כתגובה לסטרס-לחץ. הם מגבירים את לחץ הדם ומכינים את הגוף למשך תגובת הילחם או ברח. הזרקת קורטיזון יכולה לשמש גם בכדי לתת לנו הקלה על כאב לטווח קצר ולהפחית נפיחות כתוצאה מתגובת דלקת בגיד למשל, או בורסה, המפרקים של הברך, מרפק, כתף ולשבור עצם הזנב. הקורטיזון ניתן לעיתים למחלת ה אסטמה , ארטריטיס וכו'... קורטיזון יכול לשמש גם בכדי לדכא את התגובה החיסונית במכוון ב