דילוג לתוכן הראשי

אסתמה בילדים

טיפים ועצות להתמודדות עם אסתמה בקרב ילדים

לרגל יום האסתמה הבינלאומי המצויין ב-5 למאיטיפים ועצות להתמודדות עם אסתמה בקרב ילדים


ד"ר צחי לוטם, מנהל מרכז בריאות הילד ברמלה, שירותי בריאות כללית

בישראל חיים כ-200,000 אנשים אשר מאובחנים כחולי אסתמה, שליש מתוכם ילדים עד גיל 18. הסברה כיום היא כי שיעור חולי האסתמה הריאלי באוכלוסיה גבוה בהרבה ואף ייתכן כי כפול מכך בשל תת אבחון באוכלוסייה.

אסתמה היא מחלה כרונית דלקתית של דרכי הנשימה, הנגרמת בשל היצרות ותגובתיות יתר של דרכי הנשימה. התקפי אסתמה, אשר מאופיינים בשיעולים, צפצופים או קוצר נשימה, עלולים להיגרם בשל גירויים שונים כגון: קרדית אבק הבית, עשן סיגריות, זיהום אוויר, חילופי עונות ועוד. בקרב חלק מהחולים הסימפטומים יעלמו באופן ספונטני כעבור זמן מה, ובקרב חלקם באמצעות טיפול תרופתי.

כדאי לדעת: בעיות נשימה בילדים – לא בהכרח אסתמה

במקרים רבים ילדים הסובלים משיעולים חוזרים וצפצופים בנשימה, אינם בהכרח סובלים מאסתמה. אלה הם ילדים הרגישים יתר על המידה, רגישות אשר מתמתנת ונעלמת עם הגיל, במיוחד כאשר מדובר בילדים עד גיל חמש.
לפני שממהרים להתחיל בטיפול קבוע או מונע, המכיל סטרואידים העלולים להזיק לבריאות הילד, רצוי להמתין עד לביטחון מלא באבחנה, במיוחד אם האבחנה נעשית על פי מצבו ותפקודו של הילד ולא באמצעות בדיקת תפקודי ריאות, אשר עלולה להיות קשה לביצוע לחלק מהילדים.

באם התסמינים מופיעים לאורך זמן, והילד אובחן כחולה אסתמה, יש לטפל בו בטיפול מונע לאורך זמן ובטיפול שונה בעת התלקחות הריאות והחמרת המחלה.
חשוב מאוד לייצר שותפות טיפולית בין המשפחה והילד החולה לבין הצוות הרפואי, כיוון שככל שמתמידים יותר במערך הטיפולי כך הוא יהיה יותר יעיל.


להלן מספר עצות למניעה, זיהוי והתמודדות עם אסתמה בילדים:


·        מחלות ויראליות - אחד הגורמים להתקפי אסתמה השכיחים בילדים הינו מחלות ויראליות של דרכי הנשימה כמו צינון או שיעול ונזלת. אצל ילד אסתמתי מחלה ויראלית תיצור התלקחות ריאתית ותגרום ליצירת ליחה,לשיעול וקוצר נשימה. במקרים כאלה צריך להישמר מהידבקות במחלות השונות בעיקר בעונות הרגישות כמו חורף ועונות מעבר, אך בד בבד להמשיך באורח חיים נורמטיבי.יש חשיבות לחיסון הילד בפני שפעת בעונה .

·        אלרגנים נשאפים – האלרגנים מהווים גורם להתקף אסתמה בקרב 80 אחוזים מחולי האסתמה אשר סובלים מאלרגיה לחומרים כמו זרעים של עצים, עשבים ושרכים, פסולת בעלי חיים, קרדית אבק הבית ועוד.

·        עשן סיגריות ומדורות ל"ג בעומר – עשן סיגריות עלול לעורר את ההתקף, על כן מומלץ להורים לילדים אסתמתיים להימנע כמה שיותר מעישון לצדם ולמזער את הימצאותם לצד מעשנים. גם עשן המדורות המתוכננות בימים הקרובים עלול לגרום להתקפים, לכן יש להשתדל להימנע מקרבה למדורות. אם לא ניתן להימנע מכך, מומלץ להחזיק את החומרים והתרופות לטיפול החריף בבית לתקופה זו (ונטולין, מים, מכשיר אינהלציה).

·        חיסונים – חשוב מאוד להקפיד בכל שנה לחסן נגד שפעת את הילדים הסובלים מאסתמה. הקטנת התחלואה בקרב אותם ילדים, תקטין את הרגישות של דרכי הנשימה וכן את התקפי האסתמה.

·        תכנית טיפולית קבועה ומעקב סדיר– מומלץ לכל משפחה של ילדים אסתמתיים, להיעזר בתכנית טיפולית קבועה, המסייעת בהתמודדות היומיומית של ההורים, בעיקר בשלבי ההיכרות הראשונים עם המחלה. כך, ההורה יודע מה עליו לעשות בכל אחד מהמקרים. למשל: אם הילד משתעל יש לתת לו אינהלציה וכד'. בנוסף, חשוב לשמור על מעקב סדיר, שכן ההורים ולעיתים אף הילד עצמו, אינם תמיד מודעים לחלק גדול מהסימנים אשר ניתן לראות או לשמוע בבדיקה פיזיקלית של הריאות.

·        שיעורי ספורט ואסתמה – הורים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם לשיעורי ספורט במסגרת הבית ספרית או בחוגים מחוץ לשעות הלימודים. חשוב לדעת, כי פעילויות גופניות, ובעיקר שחייה, מומלצות לפיתוח הריאות. מאידך החמרה נשימתית (התלקחות ריאתית ) בילד מחייבת הימנעות זמנית מפעילות גופנית מאומצת העלולה להחמיר את מצבו.אסטמה במאמץ הינה חלק מספקטרום המחלה ,אשר במידה ומשפיע על תפקוד הילד מחייב טיפול והתייחסות ספציפית של הרופא המטפל.

ד"ר צחי לוטם, מנהל מרכז בריאות הילד ברמלה, שירותי בריאות כללית

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אסטמה ומחלות לב וכלי דם טרשתיות חולקות פתופיזיולוגיה דלקתית בסיסית

אסטמה ומחלות לב וכלי דם טרשתיות חולקות פתופיזיולוגיה דלקתית בסיסית. שיערנו כי אסתמה מתמשכת קשורה לעומס רובד הצוואר, מנבא חזק לאירועי מחלות לב וכלי דם טרשתיות. ה-MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) רשם מבוגרים נקיים מ מחלות לב וכלי דם טרשתיות ידועות בקו הבסיס. תת-סוג של אסתמה נקבע בבדיקה 1.  אסטמה מתמשכת הוגדרה כאסטמה הדורשת שימוש בתרופות בקרה, ואסטמה לסירוגין הוגדרה כאסטמה ללא תרופות בקרה.  אולטרסאונד ב-mode carotid בוצע כדי לזהות פלאק של carotid (ניקוד פלאק כולל [TPS], טווח 0-12). מודלים של רגרסיה רב-משתנים עם שונות חזקות העריכו את הקשר של תת-סוג אסטמה ועומס רובד הצוואר.  5029 המשתתפים היו בגיל ממוצע (SD) של 61.6 (10.0) שנים (53% היו נשים, 26% היו אנשים שחורים, 23% היו אנשים היספנים ו-12% היו אנשים סינים). רובד קרוטיד היה קיים ב-50.5% מהמשתתפים ללא אסטמה (TPS, 1.29 [1.80]), 49.5% מהמשתתפים עם אסטמה לסירוגין (TPS, 1.25 [1.76]), ו-67% מהמשתתפים עם אסטמה מתמשכת (TPS, 2.08 [2.35) ]) (P≤0.003). למשתתפים עם אסתמה מתמשכת היה אינטרלוקין-6 גבוה יותר (1.89 [1.61] pg/mL) בהשוואה למשתת

אסטמה קורטיקוסטרואידים מעכבים פעילויות נוגדות IgE

קורטיקוסטרואידים מעכבים פעילויות נוגדות IgE של מתווכים מיוחדים לפתרון בעיות בתאי B מחולי אסטמה.  אסטמה היא מחלה דלקתית כרונית, הכוללת דלקת ריאות כרונית והיצרות דרכי הנשימה הקטנות באמצעות שילוב של ייצור יתר של ריר והתכווצות שרירים חלקים. זה מאופיין בקוצר נשימה חוזר, צפצופים, שיעול, בצקת ומתח בחזה ובדרך כלל קשור לחסימת זרימת אוויר הפיכה והיענות יתר לדרכי הנשימה. יתר על כן, התקפי אסתמה קשים עלולים להוביל למקרי חירום מסכני חיים.  פיתרון מתווכים מקדים (Specialized proresolving mediators או בקיצור: SPM) מקדמים את הרזולוציה של דלקת ומפעילים השפעה מיטיבה במודלים של בעלי חיים במחלות דלקתיות כרוניות, לרבות מחלת אסטמה .  בעבר, הראינו כי SPM מסוימים מפחיתים את ייצור ה- IgE בתאי B מאנשים בריאים, אשר להם תפקיד קריטי במצבי אסטמה אלרגית .  חקרנו את ההשפעות של SPM על ייצור IgE של תאי B ב חולי אסטמה . תאים חד-גרעיניים בדם של חולי אסתמה טופלו ב- 17-HDHA או RvD1, ונמדדו רמות IgE. RvD1 ו- 17-HDHA הרטיבו את ייצור ה- IgE בתאי B ממרבית חולי האסטמה, ואילו תאי B מקבוצת חולים הנוטלים סטרואידים דרך הפה היו עקשני

התרופה קורטיזון השפעות פזיולוגיות ופרמקולוגיות

התרופה קורטיזון (Cortisone) השפעות פזיולוגיות ופרמקולוגיות. http://asthma-dyspnea.blogspot.co.il/ קורטיזון (dehydrocorticosterone) הינו הורמון סטרואידי 21-פחמן. זהו אחד ההורמונים העיקריים שמופרשים על ידי בלוטת יותרת הכליה בתגובה למצבי לחץ. במבנה הכימי, הוא קורטיקוסטרואיד קשור קשר הדוק קורטיזול. הוא משמש לטיפול במגוון רחב של מחלות וניתן בהזרקה לווריד, בדרך הפה, intraarticularly (לתוך משותף), או transcutaneously. קורטיזון מדכא את פעילות המערכת החיסונית, ובכך מקטין את מצבי דלקת ונפיחות באתר הפציעה. סיכונים קיימים, בפרט בשימוש לטווח הארוך של קורטיזון. הסטרואיד קורטיזון ואדרנלין הם ההורמונים העיקריים שמופרשים ע"י הגוף כתגובה לסטרס-לחץ. הם מגבירים את לחץ הדם ומכינים את הגוף למשך תגובת הילחם או ברח. הזרקת קורטיזון יכולה לשמש גם בכדי לתת לנו הקלה על כאב לטווח קצר ולהפחית נפיחות כתוצאה מתגובת דלקת בגיד למשל, או בורסה, המפרקים של הברך, מרפק, כתף ולשבור עצם הזנב. הקורטיזון ניתן לעיתים למחלת ה אסטמה , ארטריטיס וכו'... קורטיזון יכול לשמש גם בכדי לדכא את התגובה החיסונית במכוון ב