דילוג לתוכן הראשי

אסתמה ורכיבי תזונה

אסתמה ורכיבי תזונה

אסתמה ורכיבי תזונה, ישנם חומרי תזונה שונים אשר מסייעים לנו לטפל ולאזן את התקפי האסתמה. זה בדיוק כמו שיש אנשים הסובלים האסתמה חמורה ריכוזים נמוכים בדם של ויטמין C – אסקורבט (ascorbate), במיוחד גברים וילדים.

ויטמין C הינו אחד הויטמינים נוגדי החמצון העיקריים שמצוי ברמות גבוהות בנוזל החוץ התאי של רירית הריאה וצריכת ויטמין C נמוכה נמצאים קשורה לבעיות בתפקוד ריאתי.
אסתמה הינה מחלה כרונית המערבת את מערכת הנשימה התחתונה, דרכי הנשימה מדי פעם מתכווצות, עקב התגובה הדלקתית, כך שקנה הנשימה מכווץ ומלא בריר (כמויות עודפות של ליחה), לעתים קרובות בתגובה לאחד או יותר מגורמים. גורמים עשויים להצית התקף אסתמה הם, כגון: חשיפה לממריץ סביבתי ואלרגנים. אוויר קר, אוויר חם ולח, פעילות גופנית או מאמץ אחר, מתח נפשי עלול לעורר התקף אסטמה. היצרות דרכי הנשימה גורמת לתסמינים כגון: צפצופים, קוצר נשימה, לחץ בחזה ושיעול.

אסתמה וויטמין C

טיפול יעיל במחלת האסתמה הוא זמין, בטוחה ונוח עם ויטמין C. אל יש מהבין את הצרכים והמינון, כלומר שהדרישה היחידה היא לקחת מספיק ויטמין C על מנת שהטיפול יהיה יעיל. יש רופאים אורטומולקולאריים הטוענים כי טיפל יעיל לחולי אסתמה רבים, המינון הינו לרוב עד למינונים של סבילות המעיים  לאסקורבט (ויטמין C), כלומר עד למצב של שילשולים כמעט. ילדים הסובלים מהתקפי אסתמה עקב פעילות גופנית באופן קבוע לרוב ניתן להקל ובאופן משמעותי על התקפות אלה בעזרת מנות גדולות של אסקורבט. על פי מחקר של ד"ר אברם הופר שפורסם בכתב העת לרפואת אורתומולקולרית, מופיעה שהסובלים מאסתמה יש רמות נמוכות של ויטמין C במערכת שלהם והדבר נכון במיוחד במקרה של גברים וילדים.

העמסת ויטמין C עד לרווית הגוף וסבילות המעיים: ישנם הרבה רופאים אורטומולקולארים אשר ממליצים להתחיל את אופן הנטילה: כאשר מתעוררים בבוקר, ליטול 1,000 עד 2,000 מ"ג של ויטמין C בכל 30 דקות ותמשיך לעשות זאת עד שיש לך אפיזודה אחת של צואה רכה (לא ממש שלשולים). אם לא חשים כךזה אומר עעדיין אין אנו נמצאים במינון מקסימאלי, ולכן יש צורך להגדיל את המינון של ויטמין C עד 3000 מ"ג כל 30 דקות.

לאחר שיש פעולת מעיים צואה רכה, יש להפחית את המינון עד 2,000 מ"ג של ויטמין C בכל שעה. תוכל למצוא במהירות את המינון שמתאים לך. התאם את המינון של ויטמין C כך ישנו הצורך להפחית את המינון של ויטמין C עד כדי שאנו נישארים מתחת למינון שיגרום לצואה רכה ולהתאים אותו כלפי מעלה כדי להקל על תסמיני אסתמה. מינון האחזקה הרגיל להישאר הינו 15,000 עד 50,000 מ"ג של ויטמין C ליום נלקח בשמונה מנות מחולקות באופן שווה.

כמו כן, אנשים הסובלים מאסתמה גם צריכים להימנע מעשן טבק, למזער את הלחץ ומצבי הסטרס בחייהם ולמזער את הצריכה של מוצרי חלב מזון מהיר ומעובד.

ויטמין C בפעילותו עשוי להשפיעה על גופנו בדומה לתרופות, כגון: אנטיביוטיקה, אנטי היסטמינים, תכשיר נוגד רעילות חומרי שונים (antitoxics), ופעילות אנטי דלקתית. לעומת מקרים רבים בהם אנשים מתו מתופעות לוואי של תרופות, אין ואפילו מקרה אחד של מוות בשנה מויטמינים.

אם מזון חשוד כגורם ללהתקף אסטמה, על הרופא שלו יהיה לקחת היסטוריה מפורטת של תזונתו של המטופל ולמקם את המטופל בדיאטת אלימינציה, לכך למעשה לברור את המזונות.

טיפול באסתמה וגורמי תזונה

טיפול באסתמה לעתים קרובות כולל שימוש בתוספים הבאים:
סידן, מגנזיום, ויטמין B6 (פירידוקסין), חומצה אסקורבית (ויטמין C), ויטמין D ועוד…

N-אצטיל ציסטאין (NAC).  האציטיל ציסטאין הינו תוסף שמצא כיעיל להפחית ליחה דבר המסייע לטיפול באסטמה.
ניתן לשלב TMG, NAC וOKG. TMG ינטרל את תוצר לוואי ציסטאין, הומוציסטאין. OKG יעזור לחפש אמוניה, תוצר לוואי חומצת אמינו. זה יכול לאפשר למינונים גבוהים יותר של NAC לעזור רירי ירידה. ראה מומחה לתזונה הנכון על NAC, OKG ומינוני TMG.

אדם אסמתי השוקל 75 קילוגרם, כדי יהיה לשקול ליטול כ- 2 גרם של סידן, 1 גרם מגנזיום ו- 300 מ"ג של ויטמין B6 ביום. הסמן היעיל ביותר של סידן ומגנזיום בערב. ויטמין B6 צריכה להיות במנות מחולקות, יחד עם סידן מגנזיום במידת האפשר. סידן מגנזיום וויטמין B6 הינו קו-פקטורים (cofactors) אחד את השני ויכולים לעזור להחזיר את האיזון לתאים. הלחץ של אסתמה עלול להוביל לחוסר איזון סלולרי.

מינון יומי של 45 מ"ג אבץ פיקולינט. האבץ חשוב לתגובת מערכת החיסון דבר המועיל עבור חולי אסטמה.

אנטי-אוקסידנטים ואסטמה

רמות אנטי-אוקסידנטים בסרום ואסטמה
הצריכה תזונתית, במיוחד של ויטמינים נוגדי חמצון A, C, E, וקרוטנואידים, נקשר עם הנוכחות וחומרת מחלת האסתמה. מסקר תזונה, שנערך בארצות הברית בין השנים 1988 ו- 1994, החוקרים בחרו 4093 ילדים (בגילים 6-17 שנים) שעבורם נתונים רפואיים, חברתי כלכלי, ואנתרופומטרים רלוונטיים היו מלאים. 50.6% היו ילדות, ו- 9.7% דיווחו על אבחנה של אסתמה. ניתוחים הצביעו על כך שאבחנת האסתמה הייתה קשורה לרמות נמוכות יותר של ויטמין C בסרום
אלפא קרוטן, בטא-קרוטן, ובטא-קריפטוקסנטין (β-cryptoxanthin). עם זאת, רמות נוגדי החמצון עשויות להיות סמנים פונדקאיות עבור משתנים, כגון: גזע, עוני, חשיפה לסיגריות, מצב תזונתי כללי.

חומרים נוגדי חמצון קשורים באופן משמעותי עם התחלואה במחלת האסתמה היו ויטמין C (יחס סיכויים = 0.72 למ"ג / ד"ל, ברווח סמך של 95% = 0.55 , 0.95) ואלפא קרוטן (יחס סיכויים = 0.95 למיקרוגרם / ד"ל, 95% = 0.90, 0.99). יחס הסיכויים לאסתמה בחמישי העליון של רמתה נמוכה של ויטמין C בסרום, היה 0.65 (p <0.05), ואילו זה היה 0.74 לאלפא קרוטן (p = 0.066). המחברים הסיקו שרמה נמוכה של ויטמין C וצריכת אלפא קרוטן קשורות לסיכון אסתמה בילדים.
מתוך: Am. J. Epidemiol. (2004) 159 (4): 351-357. doi: 10.1093/aje/kwh053

ויטמין C או מגנזיום אינם משפרים את המצב הקליניק של חולי אסתמה כטיפול ראשוני.
מחקרים אפידמיולוגיים מראים כי צריכה גבוהה של ויטמין C ומגנזיום מהמזון עשויים להיות קשורים לירידה בסיכון לאסתמה.

כדי לקבוע אם ויטמין C או תוספי מגנזיום עשויים לשפר את האיזון הקליני בחולי אסתמה כטיפול ראשוני.

שיטות מחקר אקראית, מבוקר פלסבו, כפול סמיות, קבוצה קיבלה תוספת ויטמין C גרם אחד, למשך כ- 16 שבועות, הקבוצה השנייה קיבלה 450 מ"ג מגנזיום ליום, והקבוצה השלישית קיבלה פלצבו.

מסקנות תוספי תזונה המכילים ויטמין C או מגנזיום אינו מוסיף שום תועלת קלינית לטיפול סטנדרטי הנוכחי של אסתמה בחולי טיפול ראשוני.
מתוך: Clinical & Experimental Allergy
Volume 33, Issue 10, pages 1355–1359, October 2003

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אסטמה ומחלות לב וכלי דם טרשתיות חולקות פתופיזיולוגיה דלקתית בסיסית

אסטמה ומחלות לב וכלי דם טרשתיות חולקות פתופיזיולוגיה דלקתית בסיסית. שיערנו כי אסתמה מתמשכת קשורה לעומס רובד הצוואר, מנבא חזק לאירועי מחלות לב וכלי דם טרשתיות. ה-MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) רשם מבוגרים נקיים מ מחלות לב וכלי דם טרשתיות ידועות בקו הבסיס. תת-סוג של אסתמה נקבע בבדיקה 1.  אסטמה מתמשכת הוגדרה כאסטמה הדורשת שימוש בתרופות בקרה, ואסטמה לסירוגין הוגדרה כאסטמה ללא תרופות בקרה.  אולטרסאונד ב-mode carotid בוצע כדי לזהות פלאק של carotid (ניקוד פלאק כולל [TPS], טווח 0-12). מודלים של רגרסיה רב-משתנים עם שונות חזקות העריכו את הקשר של תת-סוג אסטמה ועומס רובד הצוואר.  5029 המשתתפים היו בגיל ממוצע (SD) של 61.6 (10.0) שנים (53% היו נשים, 26% היו אנשים שחורים, 23% היו אנשים היספנים ו-12% היו אנשים סינים). רובד קרוטיד היה קיים ב-50.5% מהמשתתפים ללא אסטמה (TPS, 1.29 [1.80]), 49.5% מהמשתתפים עם אסטמה לסירוגין (TPS, 1.25 [1.76]), ו-67% מהמשתתפים עם אסטמה מתמשכת (TPS, 2.08 [2.35) ]) (P≤0.003). למשתתפים עם אסתמה מתמשכת היה אינטרלוקין-6 גבוה יותר (1.89 [1.61] pg/mL) בהשוואה למשתת

אסטמה קורטיקוסטרואידים מעכבים פעילויות נוגדות IgE

קורטיקוסטרואידים מעכבים פעילויות נוגדות IgE של מתווכים מיוחדים לפתרון בעיות בתאי B מחולי אסטמה.  אסטמה היא מחלה דלקתית כרונית, הכוללת דלקת ריאות כרונית והיצרות דרכי הנשימה הקטנות באמצעות שילוב של ייצור יתר של ריר והתכווצות שרירים חלקים. זה מאופיין בקוצר נשימה חוזר, צפצופים, שיעול, בצקת ומתח בחזה ובדרך כלל קשור לחסימת זרימת אוויר הפיכה והיענות יתר לדרכי הנשימה. יתר על כן, התקפי אסתמה קשים עלולים להוביל למקרי חירום מסכני חיים.  פיתרון מתווכים מקדים (Specialized proresolving mediators או בקיצור: SPM) מקדמים את הרזולוציה של דלקת ומפעילים השפעה מיטיבה במודלים של בעלי חיים במחלות דלקתיות כרוניות, לרבות מחלת אסטמה .  בעבר, הראינו כי SPM מסוימים מפחיתים את ייצור ה- IgE בתאי B מאנשים בריאים, אשר להם תפקיד קריטי במצבי אסטמה אלרגית .  חקרנו את ההשפעות של SPM על ייצור IgE של תאי B ב חולי אסטמה . תאים חד-גרעיניים בדם של חולי אסתמה טופלו ב- 17-HDHA או RvD1, ונמדדו רמות IgE. RvD1 ו- 17-HDHA הרטיבו את ייצור ה- IgE בתאי B ממרבית חולי האסטמה, ואילו תאי B מקבוצת חולים הנוטלים סטרואידים דרך הפה היו עקשני

התרופה קורטיזון השפעות פזיולוגיות ופרמקולוגיות

התרופה קורטיזון (Cortisone) השפעות פזיולוגיות ופרמקולוגיות. http://asthma-dyspnea.blogspot.co.il/ קורטיזון (dehydrocorticosterone) הינו הורמון סטרואידי 21-פחמן. זהו אחד ההורמונים העיקריים שמופרשים על ידי בלוטת יותרת הכליה בתגובה למצבי לחץ. במבנה הכימי, הוא קורטיקוסטרואיד קשור קשר הדוק קורטיזול. הוא משמש לטיפול במגוון רחב של מחלות וניתן בהזרקה לווריד, בדרך הפה, intraarticularly (לתוך משותף), או transcutaneously. קורטיזון מדכא את פעילות המערכת החיסונית, ובכך מקטין את מצבי דלקת ונפיחות באתר הפציעה. סיכונים קיימים, בפרט בשימוש לטווח הארוך של קורטיזון. הסטרואיד קורטיזון ואדרנלין הם ההורמונים העיקריים שמופרשים ע"י הגוף כתגובה לסטרס-לחץ. הם מגבירים את לחץ הדם ומכינים את הגוף למשך תגובת הילחם או ברח. הזרקת קורטיזון יכולה לשמש גם בכדי לתת לנו הקלה על כאב לטווח קצר ולהפחית נפיחות כתוצאה מתגובת דלקת בגיד למשל, או בורסה, המפרקים של הברך, מרפק, כתף ולשבור עצם הזנב. הקורטיזון ניתן לעיתים למחלת ה אסטמה , ארטריטיס וכו'... קורטיזון יכול לשמש גם בכדי לדכא את התגובה החיסונית במכוון ב